Hoe vaak wordt dat wel gezegd, terwijl er onderhuids van alles gaande is. Niemand heeft baat bij zo’n antwoord.
Degene die dit antwoord geeft, durft jou niet te vertellen hoe zijn/ haar gebruiksaanwijzing ietwat gewijzigd is wellicht. Jammer, want jij wilt alleen maar weten wat je anders kan doen om de ander goed te doen voelen, toch? Eigenlijk doet de ander zichzelf dus tekort. En drie keer raden wie er de schuld van krijgt? Tuurlijk! Jij! Jij speelt immers niet voldoende in op de behoeften van de ander…maarja, als de ander dat toch niet duidelijk maakt. Jij kan dat niet ruiken! Deze komt dus als een boomerang weer terug!
Aan de andere kant: degene die het ‘Niets-aan-de-hand-hoor’– antwoord hoort, voelt aan alles dat jij niet zegt wat jij echt bedoelt. Hiermee komt de hele communicatie en het gevoel naar elkaar toe op losse schroeven te staan. De ander weet niet hoe hij/ zij met jou om moet gaan en wat is dan het meest makkelijke: vermijden…dan maar niet praten over die lastige issues, het contact dan maar oppervlakkig houden. En wil je zo’n vriendschap of relatie? Nee. Wat gebeurt er? Verwijdering, de ander neemt jou niet meer serieus, gaat afstand houden en een paar maanden later is er weinig meer over van wat je eerst met elkaar had.
Het gaat dus voor beide partijen om die gebruiksaanwijzing. Hoe wil ik dat de ander met mij omgaat? Toon jezelf dus wat respect en vertel het de ander. Hou je relatie gezond door te vertellen wat er is, wat je nodig hebt of hoe je liever niet wil dat de ander met je omgaat. Gebruik hierbij de feedbackregels: vertel vanuit de ik-boodschap en maak duidelijk hoe je je erbij voelt of wat je ervan vindt. Zie of je toenadering kan zoeken.
Voor de aanhoorder: luister, begin niet met je eigen verhaal, vraag door en vertel wat de feedback met jou doet. Zo schrijf je een mooi addendum aan je gebruiksaanwijzing en kan je met geklaarde lucht weer verder.
‘ Niets aan de hand’ , is dus geen antwoord. Haal de N ervan af en kom verder!